Tutorial: Kantbanda en ihopsydd halskant

Jag har äntligen fått till ett sätt som passar mig superbra när jag ska kantbanda. Eftersom det tog mig ett tag att komma fram till det, med lite hjälp från alla möjliga sybloggare (stort tack till alla som har kommit med goda råd!) så lägger jag ut det här för att kanske hjälpa någon annan. Jag har fotat massor så jag varnar redan nu för att det är stor risk för övertydlighet! Jag börjar med att sy ihop axelsömmarna och sy fast ärmarna. Jag klipper sedan till en 5 cm bred remsa av muddväv eller trikå, i detta fallet muddväv från MG-tyger. Jag mäter inte av längden på den utan tar hela längden på remsan. Jag börjar med att sätta första nålen där jag vill ha skarven på mudden. Jag vill att skarven ska vara rätt över skarven för axelsömmen. (På bilden ser den ut att vara för mycket till höger, men det är bara tröjan som är lite veckad under muddväven.)

Kantbanda, bild 1

Jag nålar sedan runt om och töjer ”lite lagom” i mudden medans jag arbetar mig runt. ”Lite lagom” är en uppskattning jag gör som är oerhört svår att beskriva… Lite mer om det är kraftigare tyg i tröjan och lite mindre om det är tunnare. Jag använder mig av samma sätt när jag kantar en body nertill, men där sträcker jag nästan ingenting alls. När jag har kommit runt sätter jag en nål till precis där jag vill att skarven ska bli. Som synes på bilden nedan sitter startnålen (den vita) och slutnålen (den gula) på samma ställe.

Kantbanda, bild 2

Jag nyper nu ihop båda muddremsorna och tar bort nålarna utan att släppa taget om mudden.

Kantbanda, bild 3

Jag drar sedan bort tröjtyget och sätter ihop muddremsorna med en nål precis där start- och slutnålen var. Här ska remsorna sys ihop.

Kantbanda, bild 4

Ihopsömnad av muddremsorna med en vanlig raksöm.

Kantbanda, bild 5

Jag klipper sedan bort överflödig muddremsa. Jag klipper lite närmare än en centimeter ifrån raksömmen. Sömmen är markerad med rött eftersom den försvann i det svarta på kortet.

Kantbanda, bild 6

Jag viker ut sömsmånerna och nålar fast muddremsan. Jag brukar sätta nålen så att den går igenom sömmen/skarven.

Kantbanda, bild 7

När jag sedan vänder upp mudden ser jag direkt om jag har måttat rätt så att sömmens linje följer axelsömmens linje.

Kantbanda, bild 8

Jag syr sedan fast mudden ca 1 cm in med en 1 mm bred sicksack. Även stygnlängden har jag ställt på 1 mm.

Kantbanda, bild 9

Eftersom detta är en halslinning så passar jag även på att sy fast storleksteiketten.

Kantbanda, bild 10

Jag viker sedan över muddremsan och nålar runtom. Här borde jag skriva att jag pressar med strykjärn, men det gör jag aldrig…

Kantbanda, bild 11

På den här tröjan syr jag fast muddremsan med en raksöm precis kant i kant, men det fungerar bara om halsringningen är så stor att man inte behöver sträcka något särskilt i den när man drar den över huvudet. Annars brukar jag oftast använda mig av tvillingsöm för att den ska bli töjbar, då låter jag vänster nål gå ett par mm in på muddremsan.

Kantbanda, bild 12

Den här sömmen blir i det närmaste osynlig, den syns bara om man granskar riktigt ordentligt.

Kantbanda, bild 13

Jag vänder sedan tröjan aviga och klipper försiktigt bort överflödigt tyg. Jag tycker att det är lättast att klippa med tyget vikt över saxen så som bilden visar (om det syns i det svarta…) annars är det lätt att man klipper i tröjans tyg eller klipper av storlekslappen av misstag. (Har inte gjort det, men har varit såå nära!)

Kantbanda, bild 14

Om man väljer att sy en raksöm kant i kant så syns inte sicksacksömmen på insidan vilket den gör om man syr fast mudden med tvillingsöm en bit in på mudden. Om man vill kan man ju göra båda delar, men personligen tycker jag inte att det gör något när sicksacken syns på insidan. Färdigt resultat!

Kantbanda, bild 15

Själva tröjan kommer jag att blogga om vid senare tillfälle, den ska kantbandas i ärmsluten på samma sätt som ovan först!

9 Svar to “Tutorial: Kantbanda en ihopsydd halskant”


  1. 1 Anna 16 februari 2009 kl. 20:56

    Jättebra teutorial, vad duktig du är!!
    /Anna

  2. 2 Nilla 17 februari 2009 kl. 08:35

    Superbra beskrivning! Det gör absolut inget att du är ”övertydlig” och har massor med bilder. Hellre det!

    Ska helt klart testa detta när jag ska testa att sy min första body nån dag om inte alltför lång tid. 😛

  3. 3 Lilla Gryn 17 februari 2009 kl. 14:47

    Bra beskrivning. Jag länkar den om det är ok.

  4. 4 Strömming 22 februari 2009 kl. 19:39

    Precis som jag gör! FAst jag syr med raksöm istället för sicksack och så syr jag mudden från utsidan istället och väljer tråd till undertråden som är samma som tröjan. då syns inte den sömmen även om man syr med tvillingnålen. Vilken bra tutorial du gjort!

  5. 5 Lotta 10 mars 2009 kl. 14:08

    Men vilken fantastiskt bra beskrivning, precis vad jag letat efter! Har slitit mitt hår över det här med bandkantning och aldrig fått till det till belåtenhet. Brukar ju följa beskrivningarna och sy ihop ena axeln först, men har aldrig blivit riktigt nöjd med skarven. Nu tänker jag prova ditt sätt nästa gång!

  6. 6 heimlaga 30 april 2009 kl. 21:36

    Snygga bilder och bra beskrivning! Jag brukar också göra så, men använda tvillingnål och elastisk raksöm(=typ smal sicksack). Om du syr den andra sömmen med vanlig raksöm-håller den ändå, eller händer det att den går av när man drar på sig tröjan?
    Jag har haft problem med att kanten blir så ”volangig”, både muddremsan och t-shirttyget har töjts ut, men kanske har de bara varit av dålig kvalitet…

  7. 7 Marie 03 maj 2009 kl. 09:28

    Vad roligt att ni gillar beskrivningen!
    Jag har testat att sy med både raksöm och sicksack på den första sömmen, men gör alltid sicksack när den behöver vara elastisk, även om jag sedan syr en raksöm kant i kant. Än så länge har det fungerat att göra så.
    Volangig kant har jag fått några gånger också, jag tror att det kommer sig av att man inte har sträckt muddremsan tillräckligt i första momentet, inte egentligen för att det är dålig kvalité på tyget. (Men det kan säkert också vara en orsak!)

  8. 8 Nettan 27 oktober 2010 kl. 10:03

    Kanonbra tutorial! Tack så mkt för den, den ska jag kika på nästa gång jag syr en tröja! Och du, det kan inte bli för övertydligt enligt mej iallafall, med tanke på oss som inte är lika erfarna 🙂

    Med vänlig hälsning / Nettan


  1. 1 2010 in review « Frost barnkläder och tillbehör Trackback vid 02 januari 2011 kl. 09:38

Lämna en kommentar




Vem är jag?

Jag är mamma till två små skruttar som jag syr blöjor och kläder till. Jonathan är född nov 06 och Sebastian är född april 08. Jag syr även kläder till försäljning, ser du något här på bloggen som du är intresserad av att köpa så skriv en kommentar eller ett mail till mig, mariefrost[at]telia.com

Här kan ni handla ”Frost”

Här köper jag mina storleksetiketter!

<!--

Här köper jag mina adressetiketter, visitkort och hangtangs!

Här köper jag mina mailingbags

Sedan 24 sept 08

  • 99 518 besökare